Pozycjonowanie long tail

Long Tail – zapoznaj się z pozycjonowaniem szerokim

4 months ago

Na uwagę zasługuje również zjawisko, jakim jest pozycjonowanie szerokie (dla haseł szczegółowych), znane także jako Long Tail. Wywodzi się ono z koncepcji sformułowanej przez Chrisa Andersona, który to w październiku 2004 roku opisał w artykule dla magazynu Wired, modele biznesowe i ekonomiczne, którymi w swojej działalności posługiwały się takie firmy jak Netflix i Amazon.com. Zgodnie z tą ideą, posiadanie dużego asortymentu może skutkować osiągnięciem na pojedynczych oraz stosunkowo rzadko wyszukiwanych pozycjach relatywnie większych obrotów, niż miałoby to miejsce w przypadku najpopularniejszych oraz najczęściej sprzedawanych towarów.

Branża SEO zauważyła podobną zależność analizując dane analityczne z ruchu na pozycjonowanych stronach. Często okazywało się, że analizując niektóre witryny można było dojść do wniosku, że najwięcej wejść oraz konwersji generowały mało popularne hasła, a nie te, które były pozycjonowane. Efekt ten można uzyskać przede wszystkim dzięki optymalizacji strony internetowej, a także umieszczeniu na niej unikalnej oraz dobrej jakościowo treści. Tradycyjne pozycjonowanie oczywiście częściowo wspiera ten efekt poprzez przenoszenie „mocy pozyjonerskiej” z pozycjonowanej zakładki na pozostałe zakładki. Niestety informacje na temat potencjalnych haseł do pozycjonowania long tail są coraz trudniejsze do uzyskania zarówno z narzędzia planera słów kluczowych Google AdWords, jak i z Google Suggest. Hasła, które proponuje Google za pomocą usługi Google Suggest mają zazwyczaj co najmniej 10 wejść w ostatnim miesiącu. Możliwe jest również przeanalizowanie popularności haseł względem siebie poprzez wpisywanie kolejno liter. Zgodnie z tą zasadą, im później dane hasło jest proponowane tym jest ono mniej popularne. Gdy widzimy, że Google Suggest proponuje dodanie indywidualnego słowa oznacza to, że całe hasło nie ma nawet 10 wyszukań. Co do zasady, hasła long tail wpisują przede wszystkim te osoby, które naprawdę wiedzą czego szukają. Wśród tego typu haseł znajdują się takie sformułowania jak np. „implanty zębów kraków ruczaj”. Konwersja z tego typu hasła może przekraczać nawet 10%. Należy jednak pamiętać o tym, że największe portale branżowe starają się o uzyskanie wysokich pozycji pod właśnie takimi hasłami. Posiadają one również dużą ilość podstron, które w sposób zoptymalizowany przenoszą page rank wewnętrznie linkując między podstronami. Mniejsze firmy chcąc z nimi konkurować muszą zainwestować w większą ilość treści. Należy również mieć na uwadze fakt, że konieczne jest aktualizowanie strategii pozycjonowania long tail raz na 6-12 miesięcy poprzez analizę popularności haseł, statystyk oraz optymalizację i modyfikację treści.

addpress

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *